Timemanagement,
ook handig voor thuis

Het is bijna december! Een maand vol gezelligheid, lichtjes, versieringen, misschien ook kadootjes, lekker eten. Kortom allemaal leuke dingen om naar uit te kijken!
Maar niet bij iedereen overheerst het warme, gezellige gevoel. Want al het lekkere eten, de kadootjes of versieringen komen niet vanzelf in huis. Daar gaat bij veel mensen een hoop planning, stressmomenten in winkels en frustratie aan vooraf. Zelfs soms zoveel dat je al kan opzien tegen december terwijl november nog niet voorbij is!
Herkenbaar? Zeker! Kan je dit voorkomen? Ik ben er van overtuigd van wel. Want als dit een jaarlijks terugkomend probleem is en je steeds eerder al tegen december op gaat zien is het toch goed om te weten dat timemanagement niet alleen handig is op je werk.

 

Timemanagement thuis, hoe dan?
Vaak lopen onze dagen automatisch vol. Zo vol, dat je ’s avonds op de bank ploft met het idee dat je wéér niet alles hebt kunnen afmaken of opruimen. Als jouw dag al druk begint om te zorgen dat iedereen op tijd op werk of school komt, voorzien van boterhammen, gymtas of werkdocumenten, dan ben je blij als je het zelf redt om op tijd op werk te zijn. Uit werk direct door naar de supermarkt voor de boodschappen, kinderen ophalen bij vriendjes en dan gauw naar huis om eten te koken. Want direct na het eten moeten de kinderen naar voetbal, zwemles of welke les dan ook.
Alles gebeurt snel en tussendoor. Meestal ongepland en niet doordacht. Terwijl hier nou juist winst te behalen is, door te plannen en vooraf te bedenken. Misschien denk je nu dat dit voor jou niet werkt, dat dat op je werk haalbaar is maar thuis absoluut niet. Je bent namelijk niet alleen, maar ook afhankelijk van de plannen en het schema van de rest van de familie. Als je alles plant en vooraf bedenkt is er dan nog ruimte voor spontaniteit? En kan ik de rest van de familie hier in meekrijgen?
Zelf heb ik dit ook helaas op de harde manier moeten inzien en leren dat dit wel mogelijk is. Na lang zelf alle ballen in de lucht te hebben gehouden kwam ik, inmiddels jaren geleden, met een burn-out thuis te zitten. Na een aantal gesprekken met een coach kwam ik erachter dat ik heel veel dingen zelf deed en veel te vaak deed. Door een lijst te maken van al mijn bezigheden en verplichtingen werd pas duidelijk hoeveel ik naar mij toe had getrokken. Samen zijn wij toen gaan kijken welke bezigheden minder frequent gedaan konden worden. Of ik alle dingen zelf moest doen of dat ik hier ook anderen voor in kon zetten. Want 5 of 6 keer per week boodschappen doen, kost echt meer tijd dan 1x per week gaan zitten en het menu voor de hele week te bedenken en te kopen. De kinderen brengen en halen naar en van hun lessen kan ook samen met de buurvrouw of een vriendin. Dit scheelt in de week al een paar keer heen en weer rijden. En dan heb ik het nog niet gehad over alle extra dingen die er in december bijkomen en waar winst te behalen is als je vooraf gaat bedenken en plannen.
Zo kan ik nog heel lang doorgaan met voorbeelden op te noemen waar jouw winst te behalen is. Maar niemand is hetzelfde en mijn voorbeelden zijn misschien niet op jou van toepassing. Daarom wil ik graag samen om tafel gaan zitten om jouw lijst te maken en samen te kijken waar voor jou winst te behalen is.
Ging het aanleren van deze nieuwe werkwijze thuis bij mij vanzelf? Nee! Ook ik ben meerdere keren gestruikeld. Maar door na het struikelen iedere keer mijzelf weer te herpakken, ervan te leren, ben ik inmiddels op het punt aangekomen dat ook voor mij december een maand is om naar uit te kijken in plaats van tegenop te zien.

Wil je weten of ik hierin iets voor je kan betekenen?
Neem dan contact met mij op.

Bel of mail mij met je vraag en we gaan samen kijken wat ik voor je kan betekenen als organizer.

Share This