jE BELASTINGAANGIFTE, 

WAT HEB JE NODIG?

Het is weer bijna maart! Tijd om de documenten die je nodig hebt voor je belastingaangifte bij elkaar te zoeken. Dit scheelt je straks tijd én stress. Want hoewel we allemaal de wens hebben om de aangifte snel te doen en er dan direct van af te zijn, komt het toch erg vaak voor dat deze blijft liggen tot de laatste week dat deze ingediend kan worden.

Als je tot de laatste week wacht en je komt dan tot de conclusie dat je niet alle documenten hebt die nodig zijn om de aangifte vlot te kunnen doen dan snap je wel dat dat een aardig stressmoment zal worden. Daarom hieronder een opsomming van alle documenten die je nodig kunt hebben. Let op; voor iedereen is de situatie weer anders, dus heb je een huurwoning dan zul je niet je gegevens van je hypotheek nodig hebben, enz. Kijk dus welke situatie voor jou van toepassing is.

 

Persoonlijke gegevens

  • uw burgerservicenummer (BSN) en dat van uw partner en kinderen
  • uw bankrekeningnummer
  • uw DigiD en dat van uw partner

Inkomsten

  • uw jaaropgaven over 2021 (loon, pensioen, lijfrente, AOW, WW of andere uitkeringen)
    En als u die niet hebt: uw salarisstroken
  • ontvangen/betaalde partneralimentatie
  • Ontvangen vergoedingen en betaalde kosten kinderopvang

Reiskosten

  • Afstand woon-werk (enkele reis)
  • Ontvangen reiskostenvergoeding
  • Openbaar vervoersverklaring en/of
  • Catalogusprijs en bouwjaar auto via werkgever, afstand woon-werk en door jou gemaakte onkosten

Bankrekeningen

  • het jaaroverzicht 2021 van uw betaalrekening
  • het jaaroverzicht 2021 van uw spaarrekening en dat van uw kinderen
  • het jaaroverzicht 2021 van uw beleggingen

Wonen

  • de WOZ-waarde van uw huis met peildatum 1 januari 2020
    Deze waarde staat op de WOZ-beschikking die u vorig jaar van de gemeente hebt gekregen.
  • de jaaropgaaf van uw hypotheek
  • bij koop of verkoop van uw woning: de notarisafrekening

Aftrekposten

U hebt betalingsbewijzen nodig. Denk aan:

  • giften
  • zorgkosten die u niet vergoed hebt gekregen
    De eigen bijdrage Zvw, zorgverzekeringspremie en het eigen risico mag u niet aftrekken.
  • betaalde partneralimentatie
  • als u geen recht had op studiefinanciering: betaalde studiekosten

Overig

  • gegevens van leningen en andere schulden
  • gegevens van betaalde lijfrentepremies
  • een overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV)
  • gegevens over dividend

Alleen als u deze hebt gehad:

    • de voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2021
    • de voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zvw over 2021

ZZP-er/eenmanszaak? Dan heb je ook de balans en winst/verliesrekening nodig om je aangifte te kunnen invullen.

Kom je er ondanks deze checklist toch niet uit? Roep dan de hulp in van iemand uit je familie, vriendenkring. Zij kunnen misschien helpen of kennen iemand die kan helpen. Vaak zijn er tegen de tijd dat de belastingaangifte gedaan moet worden ook allerlei instanties die helpen. Raadpleeg hiervoor de buurtkrant, gemeentenieuws of het buurtcentrum.

Heb je structureel een probleem om je administratie te ordenen en overzichtelijk te houden, dan kan ik als organizer je helpen de structuur terug te krijgen. Zodat jij ook direct al je documenten terug kunt vinden!

Wil je weten of ik hierin iets voor je kan betekenen?
Neem dan contact met mij op.

Bel of mail mij met je vraag en we gaan samen kijken wat ik voor je kan betekenen als organizer.

Share This