Blog

2 karakters, 1 huishouden. Hoe ruim je op?

Blog

2 karakters, 1 huishouden.
Hoe ruim je op?

Zodra ik in gesprek raak over mijn werk als organizer krijg ik vaak direct het volgende te horen: “oh, maar ik weet wel iemand die jouw hulp goed kan gebruiken” of “kan je ook mijn partner helpen zodat ik mij niet meer zo hoef te irriteren aan zijn/haar structuur, of beter: gebrek aan structuur, thuis? Tja en dat is een lastig dilemma. Waarom kennen we allemaal iemand die de hulp van een organizer kan gebruiken maar waarom is het zo lastig deze mensen ook daadwerkelijk te bereiken?

Allereerst komt dit natuurlijk omdat onze kijk op de manier waarop een ander de zaken thuis regelt heel eenzijdig is; wij kunnen niet op deze manier leven. Maar heeft de desbetreffende persoon er zelf wel last van dat het thuis misschien niet allemaal ordelijk en gestructureerd verloopt? Vaak is dit niet het geval. En dan wordt het eigenlijk onmogelijk om iemand over organizing te benaderen. Want als je zelf geen probleem hebt dan wil en kan je meestal ook niet geholpen worden.

 

Een ander verhaal wordt het als je samenwoont met diegene waarvan jij denkt dat deze persoon hulp nodig heeft. Ook hier geldt weer dat deze persoon zelf zich hiervan niet bewust is. Vaak wekt dit bij beide partners irritatie op. Je begrijpt elkaar op dat vlak namelijk totaal niet. De een ergert zich aan bijvoorbeeld gebrek aan structuur, terwijl de ander gruwelt van structuur. Hoe dan verder?

Ik ben er van overtuigd dat iemand die niet geholpen wil worden ook niet te helpen is. Maar…. je kan wel proberen om iemand te laten inzien dat de verschillen in aanpak binnen één huishouden zo groot kunnen worden dat het onderling echt gaat wringen. Als dat inderdaad het geval is zal er bewogen moeten worden, door beide partijen. Allebei water bij de wijn om het samenwonen ook echt gezellig te houden.

 

Kijken en vooral luisteren naar hoe beide partners het door hen gewenste huishouden voor zich zien, inzicht geven, samenvatten en tenslotte tot een leefbare situatie komen, dat is nu hetgeen waartoe een organizer uitstekend in staat is. Met respect en aandacht voor beide partijen, zodat er geen sprake is van een winnaar en verliezer maar alleen maar win-win.

Want hoe fijn is het om rust te kennen, rust thuis, in je relatie? Rust omdat je weet hoe deze zaken thuis geregeld en verdeeld zijn? Op het moment dat op ons werk zaken gaan wringen, gaan we toch ook om de tafel zitten om helderheid te krijgen? Om te zorgen dat we niet langs elkaar heen werken maar samenwerken? Uiteindelijk hebben alle partijen hier namelijk voordeel van.

Misschien lees je deze blog en denk je: hé, het lijkt alsof dit over mij gaat! Dat zou ik erg mooi vinden. Maak het dan zeker eens bespreekbaar! Laat deze blog lezen en kijk of je door allebei te bewegen verder kan komen. Zo nodig met de hulp van een organizer!

Wil je weten of ik hierin iets voor je kan betekenen?
Neem dan contact met mij op.

Bel of mail mij met je vraag en we gaan samen kijken wat ik voor je kan betekenen als organizer.

Wat is de toegevoegde waarde van een organizer?

Vanmorgen tijdens een stevige wandeling luisterde ik naar de Tedtalk van Casey Brown: Ken je waarde en vraag erom! Een inspirerende talk die mij echt aan het nadenken heeft gezet over wat nu precies mijn waarde als organizer is.

Organizer is een relatief onbekend beroep. Als ik in één zin zou moeten uitleggen wat een organizer doet blijft dit vaak beperkt tot een korte uitleg als: hulp bij opruimen, administratie en verhuizingen. Maar met deze uitleg ga ik voorbij aan een groot en belangrijk aspect van het organizen: de emotionele kant!

Hulp bij opruimen is namelijk niet een andere vorm van huishoudelijke hulp. Administratie is niet eenmaal per jaar de papieren bij elkaar rapen voor de belastingaangifte. Verhuizen is niet het regelen van de verhuiswagen op de dag zelf. Wat doet een organizer dan wel?

Tijdens ons leven moeten wij ons voortdurend aanpassen aan veranderende situaties. Meestal lukt dit goed maar soms niet. Op dit soort momenten kunnen de dagelijkse bezigheden ons boven het hoofd groeien. Of hebben we geen overzicht meer hoe om te gaan met de veranderende situatie. Dit creëert een grote mate van onrust in ons hoofd. Slaapproblemen, nog meer stress en minder zelfvertrouwen zorgen voor een neerwaartse spiraal.

Een organizer herkent de situatie en kan vanuit een ander perspectief hiernaar kijken. Doordat er afstand is qua emoties is de organizer in staat om de neerwaartse spiraal te doorbreken. Door stress verliest men zich gauw in details en raakt men “verlamd” door alle problemen. Het leven voelt voor even als hollen of stilstaan. Als organizer bewaak ik de grote lijnen en bied ik overzicht. We gaan pragmatisch en stapsgewijs aan het werk om zo de basis weer goed op poten te zetten. Samen aan de slag gaan is alleen mogelijk als er een klik is mede-gebaseerd op wederzijds  respect en vertrouwen. Onder deze omstandigheden lukt het om samen een successpiraal te creëren. Tja, en dan klaart de lucht langzaam op, ontstaan er succesmomenten en krijgt men weer perspectief op een toekomst waarbij hij/zij zelf weer aan het roer staat. Zo werken we langzamerhand samen toe naar een situatie waarbij men zelf verder aan de slag kan. Krachtig, zelfverzekerd en gestructureerd.

Als ik weer teruggrijp naar de TED Talk van Casey Brown: Ken je waarde en vraag erom, dan kan ik niet anders dan vaststellen dat mijn (toegevoegde) waarde als personal organizer hier in zit. Anderen ondersteunen met deze vragen geeft mij een enorme boost aan energie. En het leuke is dat het heel natuurlijk en vanzelfsprekend voelt. Alsof ik mijn roeping heb gevonden

Laten we kennismaken
Vul in of bel.

Ik neem binnen 24 uur contact met u op.

1 + 9 =

Share This